Verkoop vleesvervangers aan cateraars en horeca verdubbeld

Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar stormachtig gegroeid in de Nederlandse foodservice, de sector waaronder horeca, catering en andere eetzaken vallen. De totale verkoop van vleesvervangers aan deze sector is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld. Dierlijke producten werden juist minder verkocht, met name zuivel. Dit blijkt uit cijfers van Foodstep, opgevraagd door ProVeg Nederland.

De cijfers zijn afkomstig van marktonderzoeksbureau Foodstep en geanalyseerd door ProVeg Nederland. Het betreft de totale verkoopcijfers over de periode 2017-2023 in alle Nederlandse groothandels, waar foodservicebedrijven doorgaans hun producten inkopen. Directe inkoop, buiten het groothandelkanaal om, is geen onderdeel van de cijfers. De foodservice omvat alle verkooppunten waar voedsel voor directe consumptie wordt aangeboden, en wordt onderverdeeld in horeca, catering en fastservice.

Diagram

Cateraars lopen voor

Verschillende plantaardige productcategorieën laten opvallend hoge volumes zien in de catering, met name bij bedrijven en onderwijsinstellingen. Zo heeft plantaardige kookroom in de bedrijfscatering een volume-aandeel veroverd van 21% – wat betekent dat van elke 5 liter kookroom er 1 liter plantaardig is – en in de onderwijscatering zelfs 37%. Gemiddeld over alle sectoren ligt dit aandeel op 12%. Plantaardige mayonaise en fritessaus hebben gemiddeld een volume-aandeel van 3,5%, maar in de bedrijfscatering al 8%. Ook vleesvervangers doen het in de onderwijscatering met 9,5% opvallend goed vergeleken met de rest van het land (4,3%). Plantaardige bitterballen hebben in de bedrijfscatering een aandeel van 26% en in het onderwijs 22%. Daarmee is dus ruim 1 op de 4 bitterballen op bedrijfsborrels plantaardig.

Het volledige bericht en het rapport, is te vinden op de ProVeg website.